Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Neleri İçermektedir?
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 sayılı kararı, arama motorlarında unutulma hakkının kullanılmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektedir. Bu makalede, kararın içeriği, kapsamı, başvuru şartları ve sonuçları hakkında bilgi verilmektedir.
Kişisel verilerin korunması, günümüzde hem bireylerin hem de kurumların önem vermesi gereken bir konudur. Kişisel veriler, kişinin kimliği, özellikleri, tercihleri, alışkanlıkları, sağlık durumu, eğitim seviyesi, mesleği, ailevi ilişkileri, ekonomik durumu, sosyal hayatı, siyasi görüşü, dini inancı gibi pek çok bilgiyi içermektedir. Bu veriler, internet ortamında kolayca yayılabilmekte, saklanabilmekte, işlenebilmekte ve paylaşılabilmektedir. Bu durum, kişisel verilerin kötüye kullanılmasına, kişilik haklarının ihlal edilmesine, kişisel verilerin güvenliğinin tehlikeye girmesine ve kişilerin mağdur olmasına yol açabilmektedir.
Bu nedenle, kişisel verilerin korunması için yasal düzenlemeler yapılması ve denetim mekanizmaları oluşturulması gerekmektedir. Türkiye’de kişisel verilerin korunması alanında 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) yürürlüktedir. Kanun, kişisel verilerin işlenmesinde temel ilkeleri, kişisel veri işleme şartlarını, kişisel verilerin aktarılmasını, kişisel verilerin silinmesini, yok edilmesini veya anonim hale getirilmesini, ilgili kişinin haklarını, veri sorumlularının yükümlülüklerini, veri sorumluları sicilini, Kişisel Verileri Koruma Kurumunu (Kurum) ve Kurulun görev, yetki ve sorumluluklarını düzenlemektedir.
Kanunun 11. maddesi, ilgili kişinin haklarını belirlemektedir. Bu haklar arasında, kişisel verilerin işlenip işlenmediğini öğrenme, kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme, kişisel verilerin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme, yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme, kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme, Kanunun 7. maddesinde öngörülen şartlar çerçevesinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme, kişisel verilerin düzeltilmesi, silinmesi veya yok edilmesi halinde bu işlemlerin kişisel verilerin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme, işlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme, kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması hâlinde zararın giderilmesini talep etme hakkı bulunmaktadır.
Bu haklardan biri de, kişinin ad ve soyadı ile arama motorları üzerinden yapılan aramalarda çıkan sonuçların indeksten çıkarılmasına yönelik taleplerdir. Bu talep, kişinin unutulma hakkı olarak da adlandırılmaktadır. Unutulma hakkı, kişinin internet arama sonuçlarında kendisi ile ilgili çıkan haber, fotoğraf, video, bilgi gibi verilerin artık internet arama sonuçlarında çıkmamasını isteme hakkıdır. Bu hak, kişinin kişilik haklarının, özel hayatının, onur ve saygınlığının korunmasına katkı sağlamaktadır.
Unutulma hakkı, Avrupa Birliği Genel Veri Koruma Tüzüğü (GDPR) madde 17’de düzenlenen bir hak olmakla birlikte Türk mevzuatında açıkça yer almamaktadır. Ancak, Kanunun 11. maddesindeki ilgili kişinin hakları ve 7. maddesindeki kişisel verilerin silinmesi, yok edilmesi veya anonim hale getirilmesi hükümleri çerçevesinde unutulma hakkının kullanılması mümkündür. Bu konuda, Kurum tarafından 23/06/2020 tarihli ve 2020/481 sayılı karar ile arama motorlarında unutulma hakkının kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir. Bu makalede, söz konusu kararın içeriği, kapsamı, başvuru şartları ve sonuçları hakkında bilgi verilmeye çalışılacaktır.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Nedir?
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 sayılı kararı, arama motorlarında unutulma hakkının kullanılmasına ilişkin usul ve esasları belirleyen bir karardır. Karar, Kurumun 23/06/2020 tarihinde yaptığı toplantıda alınmıştır. Kararın gerekçesi, Avrupa Adalet Divanının 13/05/2014 tarihli ve C-131/12 sayılı Google Spain SL, Google Inc. v Agencia Española de Protección de Datos, Mario Costeja González kararına atıfta bulunmaktadır. Bu kararda, arama motoru işleticilerinin, kişisel verilerin işlenmesinden sorumlu veri sorumlusu olarak kabul edildiği, arama motoru işleticilerinin, ilgili kişinin unutulma hakkı talebi üzerine, arama sonuçlarında ilgili kişi ile ilgili bağlantıları kaldırmakla yükümlü olduğu, ancak bu yükümlülüğün mutlak olmadığı, ilgili kişinin hakları ile kamunun bilgi edinme hakkı arasında bir denge kurulması gerektiği belirtilmiştir.
Kararın amacı, arama motorlarında unutulma hakkının kullanılmasına ilişkin başvuru usulü, başvurunun değerlendirilmesi, başvuruya ilişkin kararın bildirilmesi, kararın uygulanması, karara itiraz, kararın denetimi ve yaptırımlar gibi konularda açıklık sağlamaktır. Karar, arama motoru işleticilerini, ilgili kişileri, Kurumu ve Kurulu ilgilendirmektedir. Karar, 6698 sayılı Kanunun 11. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendi ile 7. maddesi hükümlerine dayanılarak çıkarılmıştır. Karar, 28/06/2020 tarihli ve 31166 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Nasıl Kullanılır?
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 sayılı kararı kapsamında unutulma hakkı kullanmak isteyen ilgili kişiler, öncelikle arama motoru işleticisine başvurmalıdır. Başvuru, arama motoru işleticisinin internet sitesinde yer alan başvuru formu aracılığıyla veya arama motoru işleticisinin belirlediği diğer yöntemlerle yapılabilir. Başvuru formunda, ilgili kişinin adı, soyadı, iletişim bilgileri, başvuru konusu, başvuru gerekçesi, arama motorunda unutulmasını istediği bağlantıların adresleri, bağlantıların ilgili kişi ile ilgili olduğunu gösteren belgeler, başvurunun ilgili kişi tarafından yapıldığını kanıtlayan belgeler gibi bilgi ve belgeler istenmektedir. Başvuru formu, ilgili kişi tarafından imzalanarak arama motoru işleticisine elektronik ortamda veya posta yoluyla ulaştırılmalıdır.
Arama motoru işleticisi, başvuruyu aldıktan sonra en geç 15 gün içinde değerlendirmelidir. Değerlendirme sonucunda, arama motoru işleticisi, başvuruyu kabul edebilir, reddedebilir veya ek bilgi veya belge talep edebilir. Arama motoru işleticisi, değerlendirme sonucunu ilgili kişiye yazılı olarak veya elektronik ortamda bildirmelidir. Arama motoru işleticisi, başvuruyu kabul etmesi halinde, ilgili kişi ile ilgili bağlantıları arama sonuçlarından kaldırmalıdır. Arama motoru işleticisi, başvuruyu reddetmesi halinde, reddetme gerekçesini ilgili kişiye açıklamalıdır. Arama motoru işleticisi, ek bilgi veya belge talep etmesi halinde, ilgili kişiye talebin nedenini ve hangi bilgi veya belgelerin istendiğini belirtmelidir.
Arama motoru işleticisinin başvuruyu değerlendirirken, ilgili kişinin hakları ile kamunun bilgi edinme hakkı arasında bir denge kurması gerekmektedir. Bu dengeyi kurarken, arama motoru işleticisi, ilgili kişinin unutulmasını istediği bağlantıların içeriğini, kaynağını, güncelliğini, doğruluğunu, ilgili kişinin kamu yararına ilişkin rolünü, ilgili kişinin kişilik haklarının ihlal edilip edilmediğini, ilgili kişinin özel hayatına ilişkin olup olmadığını, ilgili kişinin rızasının olup olmadığını, ilgili kişinin mağduriyetinin olup olmadığını, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının kamunun bilgi edinme hakkını nasıl etkileyeceğini, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının arama motoru işleticisinin ticari faaliyetlerini nasıl etkileyeceğini, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının bağlantı veren internet sitesinin faaliyetlerini nasıl etkileyeceğini, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının başka kişilerin haklarını nasıl etkileyeceğini gibi hususları dikkate almalıdır.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusuna İtiraz Nasıl Yapılır?
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 sayılı kararı kapsamında unutulma hakkı başvurusuna itiraz, ilgili kişi veya arama motoru işleticisi tarafından yapılabilir. İlgili kişi, arama motoru işleticisinin başvurusunu reddetmesi veya ek bilgi veya belge talep etmesi halinde, arama motoru işleticisinin kararını tebliğ aldığı tarihten itibaren 15 gün içinde Kurula itiraz edebilir. Arama motoru işleticisi, başvuruyu kabul etmesi halinde, kararını ilgili kişiye bildirdiği tarihten itibaren 15 gün içinde Kurula itiraz edebilir. İtiraz, Kurumun internet sitesinde yer alan itiraz formu aracılığıyla veya Kurumun belirlediği diğer yöntemlerle yapılabilir. İtiraz formunda, itiraz edenin adı, soyadı, iletişim bilgileri, itiraz konusu, itiraz gerekçesi, itiraz edilen kararın tarihi ve numarası, itiraz edilen karara ilişkin belgeler, itirazın ilgili kişi tarafından yapıldığını kanıtlayan belgeler gibi bilgi ve belgeler istenmektedir. İtiraz formu, itiraz eden tarafından imzalanarak Kuruma elektronik ortamda veya posta yoluyla ulaştırılmalıdır.
Kurul, itirazı aldıktan sonra en geç 60 gün içinde değerlendirmelidir. Değerlendirme sonucunda, Kurul, itirazı kabul edebilir, reddedebilir veya ek bilgi veya belge talep edebilir. Kurul, değerlendirme sonucunu itiraz edene yazılı olarak veya elektronik ortamda bildirmelidir. Kurul, itirazı kabul etmesi halinde, arama motoru işleticisine ilgili kişi ile ilgili bağlantıları arama sonuçlarından kaldırması veya kaldırmaması yönünde karar vermelidir. Kurul, itirazı reddetmesi halinde, reddetme gerekçesini itiraz edene açıklamalıdır. Kurul, ek bilgi veya belge talep etmesi halinde, itiraz edene talebin nedenini ve hangi bilgi veya belgelerin istendiğini belirtmelidir.
Kurulun itirazı değerlendirirken, ilgili kişinin hakları ile kamunun bilgi edinme hakkı arasında bir denge kurması gerekmektedir. Bu dengeyi kurarken, Kurul, arama motoru işleticisinin değerlendirmesini, ilgili kişinin unutulmasını istediği bağlantıların içeriğini, kaynağını, güncelliğini, doğruluğunu, ilgili kişinin kamu yararına ilişkin rolünü, ilgili kişinin kişilik haklarının ihlal edilip edilmediğini, ilgili kişinin özel hayatına ilişkin olup olmadığını, ilgili kişinin rızasının olup olmadığını, ilgili kişinin mağduriyetinin olup olmadığını, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının kamunun bilgi edinme hakkını nasıl etkileyeceğini, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının arama motoru işleticisinin ticari faaliyetlerini nasıl etkileyeceğini, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının bağlantı veren internet sitesinin faaliyetlerini nasıl etkileyeceğini, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmasının başka kişilerin haklarını nasıl etkileyeceğini gibi hususları dikkate almalıdır.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusunun Sonuçları Nelerdir?
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 sayılı kararı kapsamında unutulma hakkı başvurusunun sonuçları, başvurunun kabul edilmesi veya reddedilmesi şeklinde olabilir. Başvurunun kabul edilmesi halinde, ilgili kişi ile ilgili bağlantılar arama sonuçlarından kaldırılır. Bu durumda, ilgili kişi, arama motorunda adı ve soyadı ile yapılan aramalarda kendisi ile ilgili bağlantıların çıkmadığını görebilir. Ancak, bu durum, ilgili kişi ile ilgili bağlantıların internetten tamamen silindiği anlamına gelmez. Bağlantı veren internet sitesi, ilgili kişi ile ilgili verileri halen yayınlamaya devam edebilir. Ayrıca, arama motoru işleticisi, ilgili kişi ile ilgili bağlantıları sadece Türkiye’de kaldırabilir. Başka ülkelerde yapılan aramalarda ilgili kişi ile ilgili bağlantılar halen görülebilir.
Başvurunun reddedilmesi halinde, ilgili kişi ile ilgili bağlantılar arama sonuçlarında kalmaya devam eder. Bu durumda, ilgili kişi, arama motorunda adı ve soyadı ile yapılan aramalarda kendisi ile ilgili bağlantıların çıktığını görebilir. Ancak, bu durum, ilgili kişinin unutulma hakkını kullanmaktan vazgeçtiği anlamına gelmez. İlgili kişi, arama motoru işleticisinin veya Kurulun kararına itiraz edebilir. Ayrıca, ilgili kişi, bağlantı veren internet sitesine başvurarak, ilgili kişi ile ilgili verilerin silinmesini, yok edilmesini veya anonim hale getirilmesini talep edebilir.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusunun Denetimi ve Yaptırımları Nelerdir?
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 sayılı kararı kapsamında unutulma hakkı başvurusunun denetimi ve yaptırımları, Kurum tarafından yürütülmektedir. Kurum, arama motoru işleticilerinin kararlarını, uygulamalarını, işlemlerini ve yükümlülüklerini denetleyebilir. Kurum, denetim sonucunda, arama motoru işleticilerine uyarı, ihtar, düzeltme, erişimin engellenmesi, veri işlemenin durdurulması, veri sorumluları siciline kaydın silinmesi gibi tedbirler alabilir. Kurum, arama motoru işleticilerine, Kanunun 18. maddesi uyarınca idari para cezası uygulayabilir. Kurum, arama motoru işleticilerine, Kanunun 20. maddesi uyarınca suç duyurusunda bulunabilir.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusuna İlişkin Sıkça Sorulan Sorular
Unutulma hakkı nedir?
Unutulma hakkı, kişinin internet arama sonuçlarında kendisi ile ilgili çıkan haber, fotoğraf, video, bilgi gibi verilerin artık internet arama sonuçlarında çıkmamasını isteme hakkıdır.
Unutulma hakkı nasıl kullanılır?
Unutulma hakkı kullanmak isteyen ilgili kişiler, öncelikle arama motoru işleticisine başvurmalıdır. Başvuru, arama motoru işleticisinin internet sitesinde yer alan başvuru formu aracılığıyla veya arama motoru işleticisinin belirlediği diğer yöntemlerle yapılabilir. Başvuru formunda, ilgili kişinin adı, soyadı, iletişim bilgileri, başvuru konusu, başvuru gerekçesi, arama motorunda unutulmasını istediği bağlantıların adresleri, bağlantıların ilgili kişi ile ilgili olduğunu gösteren belgeler, başvurunun ilgili kişi tarafından yapıldığını kanıtlayan belgeler gibi bilgi ve belgeler istenmektedir. Başvuru formu, ilgili kişi tarafından imzalanarak arama motoru işleticisine elektronik ortamda veya posta yoluyla ulaştırılmalıdır.
Unutulma hakkı başvurusu ne kadar sürede sonuçlanır?
Arama motoru işleticisi, başvuruyu aldıktan sonra en geç 15 gün içinde değerlendirmelidir. Değerlendirme sonucunda, arama motoru işleticisi, başvuruyu kabul edebilir, reddedebilir veya ek bilgi veya belge talep edebilir. Arama motoru işleticisi, değerlendirme sonucunu ilgili kişiye yazılı olarak veya elektronik ortamda bildirmelidir. İlgili kişi veya arama motoru işleticisi, arama motoru işleticisinin kararına itiraz etmek isterse, arama motoru işleticisinin kararını tebliğ aldığı tarihten itibaren 15 gün içinde Kurula itiraz edebilir. Kurul, itirazı aldıktan sonra en geç 60 gün içinde değerlendirmelidir. Değerlendirme sonucunda, Kurul, itirazı kabul edebilir, reddedebilir veya ek bilgi veya belge talep edebilir. Kurul, değerlendirme sonucunu itiraz edene yazılı olarak veya elektronik ortamda bildirmelidir.
Unutulma hakkı başvurusu kabul edilirse, ilgili kişi ile ilgili veriler internetten tamamen silinir mi?
Hayır, unutulma hakkı başvurusu kabul edilirse, ilgili kişi ile ilgili veriler internetten tamamen silinmez. Sadece arama motoru sonuçlarından kaldırılır. Bağlantı veren internet sitesi, ilgili kişi ile ilgili verileri halen yayınlamaya devam edebilir. Ayrıca, arama motoru işleticisi, ilgili kişi ile ilgili bağlantıları sadece Türkiye’de kaldırabilir. Başka ülkelerde yapılan aramalarda ilgili kişi ile ilgili bağlantılar halen görülebilir.
Unutulma hakkı başvurusu reddedilirse, ilgili kişi başka ne yapabilir?
Unutulma hakkı başvurusu reddedilirse, ilgili kişi, arama motoru işleticisinin kararına itiraz edebilir. İtiraz, Kurumun internet sitesinde yer alan itiraz formu aracılığıyla veya Kurumun belirlediği diğer yöntemlerle yapılabilir. İtiraz formunda, itiraz edenin adı, soyadı, iletişim bilgileri, itiraz konusu, itiraz gerekçesi, itiraz edilen kararın tarihi ve numarası, itiraz edilen karara ilişkin belgeler, itirazın ilgili kişi tarafından yapıldığını kanıtlayan belgeler gibi bilgi ve belgeler istenmektedir. İtiraz formu, itiraz eden tarafından imzalanarak Kuruma elektronik ortamda veya posta yoluyla ulaştırılmalıdır.
Unutulma hakkı başvurusu kabul edilirse, arama motoru işleticisi başka bir ülkede yapılan aramalarda ilgili kişi ile ilgili bağlantıları kaldırmak zorunda mıdır?
Hayır, unutulma hakkı başvurusu kabul edilirse, arama motoru işleticisi sadece Türkiye’de yapılan aramalarda ilgili kişi ile ilgili bağlantıları kaldırmak zorundadır. Başka bir ülkede yapılan aramalarda ilgili kişi ile ilgili bağlantılar görülebilir. Ancak, ilgili kişi, başka bir ülkede unutulma hakkı talep etmek isterse, o ülkenin mevzuatına göre başvuru yapabilir.
Unutulma hakkı başvurusu reddedilirse, ilgili kişi ile ilgili verileri yayınlayan internet sitesine başvurabilir mi?
Evet, unutulma hakkı başvurusu reddedilirse, ilgili kişi, ilgili kişi ile ilgili verileri yayınlayan internet sitesine başvurabilir. İlgili kişi, internet sitesine, ilgili kişi ile ilgili verilerin silinmesini, yok edilmesini veya anonim hale getirilmesini talep edebilir. İnternet sitesi, ilgili kişinin talebini değerlendirmek ve sonucunu ilgili kişiye bildirmek zorundadır. İnternet sitesi, ilgili kişinin talebini kabul etmesi halinde, ilgili kişi ile ilgili verileri yayından kaldırmalıdır. İnternet sitesi, ilgili kişinin talebini reddetmesi halinde, reddetme gerekçesini ilgili kişiye açıklamalıdır. İlgili kişi, internet sitesinin kararına itiraz etmek isterse, Kuruma başvurabilir.
Kişisel Verileri Koruma Kurulu Tarafından Verilen; Kişilerin Ad ve Soyadı ile Arama Motorları Üzerinden Yapılan Aramalarda Çıkan Sonuçların İndeksten Çıkarılmasına Yönelik Talepler ile ilgili olarak Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 23/06/2020 Tarihli ve 2020/481 Sayılı Karar Metni
Karar Tarihi | : | 23/06/2020 |
Karar No | : | 2020/481 |
Konu Özeti | : | Kişilerin Ad ve Soyadı ile Arama Motorları Üzerinden Yapılan Aramalarda Çıkan Sonuçların İndeksten Çıkarılmasına Yönelik Talepler |
Kurumumuza intikal eden muhtelif başvurularda, ilgili kişilerin medya kuruluşlarına ait çeşitli internet sitelerinde yer alan haberlerde geçen isim ve soy isimlerinin ya da haberlerin 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (Kanun) hükümleri kapsamında silinmesinin talep edildiği, bunun yanı sıra bazı başvurularda ise söz konusu gazete arşivlerinin arama motorları tarafından indekslenmeyecek şekilde teknik düzenlemeye tabi tutulması hususunda gerekli kararların alınmasının istenildiği görülmekte olup Kurumumuza intikal eden bu yöndeki taleplerin “Unutulma Hakkı” kapsamında bir bütün olarak Kurulumuzca değerlendirilmesi gereği hasıl olmuştur.
Unutulma hakkının çeşitli yargı kararları ve uluslararası kurumların organlarının görüşleri doğrultusunda literatürde, “bireyin geçmişte hukuka uygun olarak yayılmış ve doğru nitelikteki bilgilerinin zamanın geçmesine bağlı olarak erişimden kaldırılmasını ya da gündeme getirilmemesini talep edebilmesi” olarak tanımlandığı görülmektedir.
Bilindiği üzere Anayasa’nın 20 nci maddesine 2010 Anayasa değişikliği ile eklenen “… Herkes, kendisiyle ilgili kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına sahiptir. Bu hak; kişinin kendisiyle ilgili kişisel veriler hakkında bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve amaçları doğrultusunda kullanılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsar. Kişisel veriler, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebilir. Kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir.” hükmü ile bireylere kişisel verilerin silinmesini talep etme hakkı tanınmaktadır.
Öte yandan, Kanunun “Genel İlkeler” başlıklı 4 üncü maddesinde kişisel verilerin işlenmesinde uyulması zorunlu ilkeler arasında doğru ve gerektiğinde güncel olma, belirli, açık ve meşru amaçlar için işlenme ve kişisel verilerin ilgili mevzuatta öngörülen veya işlendikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilmesi sayılmış, ayrıca Kanunun 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde ilgili kişiye kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme hakkının tanındığı, 7 nci maddesinde ise kişisel verilerin silinmesi, yok edilmesi veya anonim hâle getirilmesinin düzenlendiği, mezkur hükümde; Kanun ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin resen veya ilgili kişinin talebi üzerine veri sorumlusu tarafından silineceği, bu hususta diğer kanunlarda yer alan hükümlerin saklı olduğu ve buna ilişkin usul ve esasların ise yönetmelikle düzenleneceğinin hükme bağlandığı görülmektedir.
Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmelik’in 8 inci maddesinde kişisel verilerin silinmesinin kişisel verilerin ilgili kullanıcılar için hiçbir şekilde erişilemez ve tekrar kullanılamaz hale getirilmesi işlemi olarak tanımlandığı ve veri sorumlusunun bunu sağlamaya yönelik olarak gerekli her türlü teknik ve idari tedbirleri almakla yükümlü olduğu belirtilmektedir.
Diğer taraftan Kanunun yürürlüğe girmesinden önce dahi “unutulma hakkı”nın yargı kararlarına konu olduğu, internet haber arşivinde bulunan bir haberin içeriğinin yayından kaldırılması talebine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesi’nin 03.03.2016 tarihli ve 2013/5653 Başvuru Numaralı Kararında, “bireyin geçmişte haber yapılmış ve gerçeğe aykırılığı ileri sürülmemiş davranışlarının artık hatırlanmasının engellenmesi”nin hukuki mesele olarak ortaya konulduğu, internet haber arşivlerindeki kişisel verilere erişimin engellenerek kişilerin yaptıklarının unutulmasının sağlanması yönündeki talebin unutulma hakkı olarak nitelendirildiği, ayrıca kararda; “Başvuru tarihi itibarıyla söz konusu haberin yaklaşık on dört yıl önceki bir olaya ilişkin olduğu ve böylelikle güncelliğini yitirdiği açıktır. İstatistiki ve bilimsel amaçlar yönünden de yukarıda ifade edilen gerekçelerle bu bilgilere internet ortamında kolaylıkla ulaşılmayı gerekli kılan bir neden bulunmamaktadır. Bu bağlamda kamu yararı bakımından siyasi veya medyatik bir kişiliğe sahip olmayan başvurucu hakkında internet ortamında yayınlanan haberlerin kolaylıkla ulaşılabilirliğinin başvurucunun itibarını zedelediği açıktır.” denilmek suretiyle unutulma hakkının nasıl ele alınması gerektiğine ilişkin kriterler belirlenerek haberlerin kişinin Anayasa’nın 17 nci maddesinde güvence altına alınan şeref ve itibarın korunması hakkını ihlal ettiğine karar verilmiştir.
Kararda ayrıca unutulmayı etkin kılacak yöntemlerden de söz edildiği, buna göre, 5651 Sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun’un 9 uncu maddesinde erişimin engellenmesinin kapsamının kişilik hakkının ihlalinin gerçekleştiği yayın, kısım, bölüm ile ilgili olarak (URL vb.) içeriğe erişimin engellenmesi yöntemiyle verileceği ve zorunlu olmadıkça internet sitesinde yapılan yayının tümüne yönelik erişimin engellenmesine karar verilemeyeceği belirtilmiş olup buna ek olarak, “… alınacak tedbirlerin kişinin şeref ve itibarına yönelik müdahaleleri unutulma hakkı gereğince engellemek için arşivde arama yapmaya imkân tanıyan haber ile kişi arasında ilişki kuran kişisel verilerin silinmesi, haberin anonim hâle getirilmesi, haber içeriğinin bir kısmına erişimin engellenmesi gibi birçok yöntem benimsenebilir. Bu bağlamda yargının görevinin, İnternet ortamının sağladığı kolaylıkla zamanla kişilerin itibarına yönelik müdahale oluşturan haberleri tamamen ortadan kaldırarak geçmişte meydana gelmiş olayların yeniden yazılmasını sağlamak olmadığı dikkate alınmalıdır. İnternet haber arşivinin bir bütün olarak basın özgürlüğünün koruması altında olduğu unutulmamalıdır…” denilmek suretiyle kişisel verilerin silinmesine ve anonim hale getirilmesine yapılan atıfla erişimin kısmi olarak engellenmesi ve kişi ile haber arasında bağlantının koparılması yollarıyla söz konusu hakla basın özgürlüğü arasında nasıl denge kurulabileceğinin gösterildiği, burada Kanunun yürürlüğe girmesinden önce silme ve anonim hale getirmenin unutulma hakkını hayata geçirmeye yönelik bir yöntem olarak ifade edilmesinin önemli olduğu, zira Yüksek Mahkeme kararında unutulma hakkına bir üst kavram olarak yaklaşıldığı, silme ve anonim hale getirmeyi ise bu hakkı tesis etmeye yönelik bir yol olarak sunulduğu anlaşılmaktadır.
Yine davacının isminin rumuzlanmadan bir kitapta yer almasına ilişkin olarak verilmiş olan Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 17.06.2015 tarihli E:2014/4-56, K:2015/1679 sayılı Kararında unutulma hakkının; üstün bir kamu yararı olmadığı sürece, dijital hafızada yer alan geçmişte yaşanılan olumsuz olayların bir süre sonra unutulmasını, başkalarının bilmesini istemediği kişisel verilerin silinmesini ve yayılmasının önlenmesini isteme hakkı olarak ifade edildiği, bireyin geçmişinde yaşadığı olumsuz etkilerden kurtularak geleceğini şekillendirebilmesinin bireyin yararına olduğu gibi toplumun kalitesinin gelişmişlik seviyesinin yükselmesine de etkisinin tartışılmaz olduğu ifade edilerek unutulma hakkının gereği gibi sağlanmasının bireye faydası olduğu kadar topluma da faydası olduğunun vurgulandığı, bunun da ötesinde kararda unutulma hakkı tanımlarına bakıldığında her ne kadar dijital veriler için düzenlenmiş ise de, bu hakkın özellikleri ve bu hakkın insan haklarıyla arasındaki ilişkisi dikkate alındığında; yalnızca dijital ortamdaki kişisel veriler için değil, kamunun kolayca ulaşabileceği yerde tutulan kişisel verilere yönelik olarak da kabul edilmesi gerektiğinin ifade edildiği görülmektedir.
Unutulma hakkına ilişkin olarak Kanunun yürürlüğe girmesinin ardından verilen Yargıtay 19. Ceza Dairesi’nin 05.06.2017 tarihli E:2016/15510, K:2017/5325 sayılı kararında; bir internet sitesinde yer alan haberin güncellik değerini yitirdiği, dolayısıyla haberin o tarihte “gerçeklik ve doğruluk” kriterlerini karşılamasının artık bir önemi kalmadığı, adı geçen habere istenildiği zaman ulaşılmasının, toplum açısından yanlış algılamaya yol açabileceği, haberin yayında kalmasının toplumun ilerlemesi, gelişmesi için bir katkı sağlamayacağı, kamu yararına toplum hafızasında yer etmesi gibi bir etkisi olmadığı, haberin içeriğini oluşturan kişilerin toplumu temsil ve topluma hizmet etme gayesiyle seçilmiş veya atanmış siyasilerden olmadığı gibi, topluma kendini anlatma ve toplumu aydınlatma gayesiyle eser veren sanatçılardan veya aydınlardan da olmaması nedeniyle suç geçmişlerine dair bilgilerin kamuyu ilgilendirmediği belirtilerek unutulma hakkının ifade ve basın özgürlüğüne üstün tutulduğu, ayrıca kararda Kanuna atıf yapılmasa da unutulma hakkının kişisel verilerin korunması hakkı içinde ele alındığı anlaşılmaktadır.
Uluslararası hukukta unutulma hakkı Birleşmiş Milletler, Avrupa Konseyi ve Avrupa Birliği sistemleri yönünden ele alındığında öncelikle ilk iki sistem içinde mevzuat düzeyinde unutulma hakkının tanımlanmadığı, ancak anılan kurumların mevzuatlarında yer alan özel hayata saygı, şöhretin korunması, kişisel bilgilerin gizliliği gibi bazı haklar üzerinden unutulma hakkına ilişkin sonuçlara ulaşılan kararlara ya da raporlara rastlandığı görülmektedir. Öte yandan;
- Avrupa Birliği Adalet Divanının (ABAD) 2014 yılında verdiği Google İspanya kararında özetle; arama motorunda yapılan aramada çıkan sonuçların “geçersiz, eksik, tamamen ilgisiz veya sonradan ilgisiz hale gelmiş” ise arama motorları tarafından internet ortamına yüklenen amacını aşan söz konusu kişisel verilerin ve buna ilişkin sonuç listesinde yer alan bilgilerin silinmesi gerektiğinin belirtildiği, kararda ayrıca ilke olarak kişinin özel hayatının gizliliği hakkının, arama motorunun ekonomik çıkarı ile söz konusu kişi adına yapılan arama üzerine kamunun bilgiye erişim hakkının diğer bir ifadeyle bilgi alma hakkının üzerinde olduğu, bu kuralın yalnızca kamunun bilgiyi öğrenmede üstün bir yararı bulunmakta ise uygulanmayacağının ifade edildiği,
- 29. Madde Çalışma Grubu’nun ABAD’ın mezkur kararının uygulanmasına ilişin rehber ilkelerinde de kavramsal olarak “unutulma hakkı”nın kullanılmadığı, burada daha çok indeksten çıkarılma hakkı, arama motoru sonuçlarındaki linklerin gizlenmesi gibi kavramlar üzerinden konunun ele alındığı,
- 25 Mayıs 2018 tarihinde yürürlüğe giren Avrupa Genel Veri Koruma Tüzüğü’nün (Tüzük) “Silme hakkı (‘Unutulma Hakkı’)” başlıklı 17 nci maddesindeki düzenlemenin incelenmesinden, unutulma hakkının ayrıca tanımlanmadığı ve “silme” yükümlülüğü kapsamında değerlendirildiği, bu hakkın kullanımı bakımından Kanunun ilgili hükümlerine benzer şekilde veri işleme şartlarının ortadan kalkmış olması durumuna atıfta bulunulduğu ve bu hakkın istisnalarına (yasal yükümlülük, kamu yararına gerçekleştirilen bir görevin yerine getirilmesi, halk sağlığı alanındaki kamu yararı, kamu yararına arşivleme, bilimsel veya tarihi araştırma amaçları, istatistiki amaçlar, yasal iddialarda bulunulması, bu iddiaların uygulanması veya savunulması) yer verildiği
görülmektedir.
Bu kapsamda, unutulma hakkının uygulanmasında mevzuatımızda kavramsal olarak söz konusu hakka yer verilmese bile hukukumuzda bu hakkı sağlamaya yönelik araçların bulunduğunun açık olduğu, bu araçların örneğin, 5651 sayılı Kanunun özel hayatın gizliliği nedeniyle içeriğe erişimin engellenmesi yönündeki düzenlemesi olabileceği gibi Kanunun silmeyi düzenleyen 7 nci maddesi de olabileceği, bu itibarla, yukarıda yer verilen açıklamalardan hareketle, unutulma hakkının,
Anayasanın 20 nci maddesinin üçüncü fıkrası hükmü ile 6698 sayılı Kanunun 4 üncü, 7 nci ve 11 inci maddelerinde ve Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmeliğin 8 inci maddesinde yer verilen düzenlemelerle iç hukukumuz açısından karşılanabileceği ve ayrı bir hak olarak tanımlanmasına gerek olmadığı; öte yandan unutulma hakkını sağlamaya yönelik olarak veri işleme faaliyetinin durdurulması, silme, yok etme veya anonim hâle getirme ile indeksten çıkarma işleminden somut olaya göre en uygun olan araca karar verilebileceği, zira unutulma hakkı içinde pek çok hakkı barındıran bir üst kavramken, sayılanların bu hakkı tesis etmeye yönelik araçlar olarak ele alındığında Kanunla hedeflenen gayenin gerçekleşmesine de katkı sunulabileceği değerlendirilmektedir.
Bu çerçevede, Kurumumuza intikal eden medya kuruluşlarına ait çeşitli internet sitelerinde yer alan haberlerde yer verilmek suretiyle işlenen kişisel verilerinin kaynaktan silinmesine yönelik başvurular, bu basın organlarının veri sorumlusu olduğu noktasından hareketle Kanunun ilgili hükümleri çerçevesinde Kurulca değerlendirilerek karara bağlanmakla birlikte, kişilerin unutulma hakkı kapsamında ad ve soyadları üzerinden arama motorlarından yapılan aramalarda çıkan sonuçların indeksten çıkarılmasına yönelik talepleri kapsamında Kanunda ve ilgili alt düzenlemelerde herhangi bir açık hükme yer verilmediğinden, bu nitelikteki başvuruların ne şekilde ele alınacağı hususunun değerlendirilmesi gereği ortaya çıkmaktadır.
Yukarıda yer verilen değerlendirmeler çerçevesinde;
- Kurumumuza intikal eden başvurulara konu “Unutulma Hakkı”nın bir üst kavram olarak ele alınmak suretiyle Anayasanın 20 nci maddesinin üçüncü fıkrası hükmü ile 6698 sayılı Kanunun 4 üncü, 7 nci ve 11 inci maddelerinde ve Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmeliğin 8 inci maddesinde yer verilen düzenlemeler çerçevesinde değerlendirildiği,
- Yine Kurumumuza yapılan başvurularda yer verilen arama motorlarından ad ve soyadı ile yapılan aramalarda kişinin kendisiyle bağlantılı sonuçlara ulaşılmamasını isteme hakkının indeksten çıkarılma talebi olarak nitelendirildiği,
- Bu kapsamda, arama motorlarının, üçüncü taraflara ait internette topladıkları verilerin işlenmesinin amaç ve vasıtalarını belirledikleri göz önünde bulundurularak Kanunun 3 üncü maddesinde yer verilen tanım çerçevesinde veri sorumlusu olarak kabul edildiği,
- Arama motorunun işletmecisinin otomatik, düzenli ve sistematik olarak internette yayınlanan bilgiyi bulduğu, daha sonra kendi indeksleme programları çerçevesinde alıp, kaydedip, organize ettiği kişisel verileri arama sonuçlarının listesi formunda düzenlediği, sunucuları üzerinde sakladığı, belirli durumlarda açıkladığı ve kullanıcılarına sunduğu dikkate alındığında arama motorları tarafından gerçekleştirilen faaliyetlerin Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında ‘kişisel veri işleme” faaliyeti olarak değerlendirildiği,
- Bu kapsamda, Kanunun başvuru ve şikâyet hakkına ilişkin hükümlerinde belirtilen usul ve süreler esas alınarak ilgili kişilerin, arama sonuçlarının indeksten çıkarılmasına yönelik talepleri ile ilgili olarak öncelikle arama motorlarına başvuruda bulunmaları, veri sorumlusu arama motorlarının söz konusu talepleri reddetmeleri veya başvuru sahibine cevap vermemeleri halinde ilgili kişilerce Kurula şikâyette bulunabilecekleri,
- İlgili kişilerce yapılacak başvurunun şekli ve istenilecek bilgi ve belgelerin arama motorları tarafından belirleneceği,
- İlgili kişinin arama motorları üzerinden kendi adı ve soyadı ile yapacağı bir arama sonucunda gösterilen sonuçların indeksten çıkarılmasına yönelik taleplerin değerlendirilmesinde, ilgili kişinin temel hak ve özgürlükleri ile kamunun söz konusu bilgiyi edinmesinden sağlayacağı menfaatler arasında bir denge testi yapılması, yarışan menfaatlerden hangisinin ağır bastığının gözetilmesi ve bu değerlendirme yapılırken öncelikli olarak aşağıda belirtilen linkte yer verilen açıklamaların dikkate alınması ancak bu konudaki şikâyetlerin değerlendirme sürecinde dikkate alınacak kriterlerin bunlarla sınırlı olmayacağı, her somut olay özelinde Kurulca ilave ölçütlerin de gündeme gelebileceği,
- İlgili kişilerin, arama motorları üzerinden kendi ad ve soyadları ile yapılacak aramalar neticesinde gösterilen sonuçların indeksten çıkarılmasına yönelik taleplerinin veri sorumlusu arama motorları tarafından reddedilmesi veya taleplerine cevap verilmemesi halinde Kurula başvuruda bulunulurken aynı zamanda doğrudan yargı yoluna başvurmalarının da mümkün bulunduğu
hususlarının kamuoyuna duyurulmasına,
Bu kararda yer alan usul ve esasların arama motoru işleticisi şirketlere bildirilmesi ve ilgili kişilerce internet siteleri üzerinden unutulma hakkının uygulanabilmesini teminen iletişim kanallarının ülkemiz vatandaşları tarafından da kullanılabilmesine yönelik gerekli aksiyonların alınmasının sağlanmasına karar verilmiştir.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusu Hakkında Sonuç
Bu makalede, Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 sayılı kararı kapsamında unutulma hakkı başvurusu hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır. Unutulma hakkı, kişinin internet arama sonuçlarında kendisi ile ilgili çıkan verilerin artık çıkmamasını isteme hakkıdır. Unutulma hakkı kullanmak isteyen ilgili kişiler, öncelikle arama motoru işleticisine başvurmalıdır. Arama motoru işleticisi, başvuruyu değerlendirmeli ve sonucunu ilgili kişiye bildirmelidir.
Arama motoru işleticisi, başvuruyu kabul etmesi halinde, ilgili kişi ile ilgili bağlantıları arama sonuçlarından kaldırmalıdır. Arama motoru işleticisi, başvuruyu reddetmesi halinde, reddetme gerekçesini ilgili kişiye açıklamalıdır. İlgili kişi veya arama motoru işleticisi, arama motoru işleticisinin kararına itiraz etmek isterse, Kurula itiraz edebilir. Kurul, itirazı değerlendirmeli ve sonucunu itiraz edene bildirmelidir.
Unutulma hakkı başvurusunun sonuçları, ilgili kişinin hakları ile kamunun bilgi edinme hakkı arasında bir denge kurularak belirlenmelidir. Unutulma hakkı başvurusunun denetimi ve yaptırımları, Kurum tarafından yürütülmektedir. Unutulma hakkı, kişisel verilerin korunması alanında önemli bir hak olmakla birlikte, bu hakkın kullanılması sırasında dikkatli olunması gerekmektedir.
İçindekiler
- 1 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Neleri İçermektedir?
- 2 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Nedir?
- 3 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Nasıl Kullanılır?
- 4 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusuna İtiraz Nasıl Yapılır?
- 5 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusunun Sonuçları Nelerdir?
- 6 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusunun Denetimi ve Yaptırımları Nelerdir?
- 7 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusuna İlişkin Sıkça Sorulan Sorular
- 7.1 Unutulma hakkı nedir?
- 7.2 Unutulma hakkı nasıl kullanılır?
- 7.3 Unutulma hakkı başvurusu ne kadar sürede sonuçlanır?
- 7.4 Unutulma hakkı başvurusu kabul edilirse, ilgili kişi ile ilgili veriler internetten tamamen silinir mi?
- 7.5 Unutulma hakkı başvurusu reddedilirse, ilgili kişi başka ne yapabilir?
- 7.6 Unutulma hakkı başvurusu kabul edilirse, arama motoru işleticisi başka bir ülkede yapılan aramalarda ilgili kişi ile ilgili bağlantıları kaldırmak zorunda mıdır?
- 7.7 Unutulma hakkı başvurusu reddedilirse, ilgili kişi ile ilgili verileri yayınlayan internet sitesine başvurabilir mi?
- 7.8 Kişisel Verileri Koruma Kurulu Tarafından Verilen; Kişilerin Ad ve Soyadı ile Arama Motorları Üzerinden Yapılan Aramalarda Çıkan Sonuçların İndeksten Çıkarılmasına Yönelik Talepler ile ilgili olarak Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 23/06/2020 Tarihli ve 2020/481 Sayılı Karar Metni
- 8 Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun 2020/481 Sayılı Kararı Kapsamında Unutulma Hakkı Başvurusu Hakkında Sonuç